Fontys Hogescholen draagt een duidelijke missie uit
die in zes woorden is uit te drukken: “Idealisme in Learning
Communities, een Kwaliteitsstrategie”. Het centrale thema van
deze missie is op dit moment kwaliteitsverbetering, waarbij Fontys
streeft naar een kwaliteitsniveau dat past bij een instelling voor hoger
onderwijs in een Europese context. [bron: Idealisme in learning communities,
een kwaliteitsstrategie | dec '07]
Deze woorden uit het bekende ‘Fontysschriftje’
zijn primair bedoeld om een onderwijsvisie of -beleid invulling te geven. Zeker
zo krachtig zijn ze echter bij het formuleren van een strategie voor een huisvestingsbeleid
(in groter perspectief) of voor een masterplan (voor een deellocatie) zoals dat in dit
document aan de orde is. Bij ieder masterplan is een zeker idealisme nodig. Een masterplan
beschrijft immers per definitie een ideale situatie, een leidraad waarop gekoersd kan worden of
waar altijd naar teruggegrepen kan worden. Deze ideale situatie zal op verschillende manieren
bereikt moeten kunnen worden, zal zich moeten kunnen aanpassen aan gedragingen van de
tijd, maar zal altijd in concept datzelfde einddoel blijven verbeelden.
Dit document beoogt voor
Fontys zo’n leidraad te zijn voor de hoofdlocatie Rachelsmolen Eindhoven, waar een doorstart
plaatsvindt voor de komende tien, vijftien of twintig jaar. In de visie wordt iedere Learning
Community (nu beschouwd als ruimtelijke entiteit) gezien als een bouwsteen van de ideale
situatie. Deze bouwstenen zullen hun plaats krijgen op de locatie en zullen door de gefaseerde
aanpak hiervan ook nieuwe randvoorwaarden scheppen die het einddoel, het masterplan
zullen beïnvloeden. Het doel van de oefening is niet alleen geweest om een model te
schetsen waarin de bouwstenen simpelweg geplaatst kunnen worden, maar veel meer
om een houding en een strategie te ontwikkelen waarin iedere plaatsing een stuwende
kracht voorwaarts richting het einddoel betekent. Aan de hand van studies naar
bestaande campusmodellen, het definiëren van een successtrategie voor déze
campus en het bepalen van (minimale) kwaliteitsdragers hopen wij Fontys
aanleiding te hebben gegeven de onderwijsmissie verder ruimtelijk te
kunnen uitdragen naar zichzelf, naar de studenten en naar de stad.
Inleiding stedenbouwkundige visie
Masterplan Fontys Hogescholen Eindhoven
Odeon architecten, januari 2009
|